Taidegrafiikan tekniikoita

Vaikka kuvittajan työ sekä suunnitellaan että toteutaan yhä useammin digitaalisessa muodossa, on laadukkaasti painettu taidegrafiikka edelleen kysyttyä. Jokainen vedos on uniikki taideteos, ja usein pienen pienet virheet jopa nostavat sen viehättävyyttä. Onhan kyse käsityöstä.

Painotyön voi toki myös ulkoistaa taidepainajalle eli vedostajalla, mutta suosittelen kokeilemaan itse. Taiteilijan itsensä painama työ on myös potentiaalisten ostajien näkökulmasta arvostetumpi. (Merkintänä voi tuolloin käyttää lyhennettä T.p.l’a (Tirée par l’artiste).

Omaa välineistöä ei varsinkaan kokeiluja varten tarvitse hankkia. Kalasataman seripaja Helsingissä tarjoaa vuokralle päiväkohtaisesti työtilaa ja heidän kauttaan voi myös ostaa tarvikkeita. Tilassa järjestetään myös alan kursseja.

Muistathan muuten työturvallisuuden, vaikka esimerkiksi tuossa tilassa saa käyttää vain vesipohjaisia värejä, saattavat monet aineet sisältää myös runsaasti terveydelle haitallisia liuottimia.

Silkkipainon eli serigrafian lisäksi painamiseen voi käyttää myös syväpaino-, kohopaino- tai laakapainomenetelmiä. Laakapainossa käytetään kivipiirrosta tai alumiinilevyä (ns. lito-offset), kohopainossa useimmiten puupiirroksia tai linoleumia ja syväpainossa muun muassa etsausta, akvatinta tai carborundumia.

Juuri tekniikoiden monipuolisuus ja painojäljen vaihtelevuus tekevät taidegrafiikasta niin mielenkiintoista. Lopullinen työ ikäänkuin paljastuu vasta jälkikäteen.

Vastaa